Jednoho dne si pro vás přijdou...
Čeká vás to, ať chcete nebo ne:
Jednoho dne se probudíte.
Přijdete do práce.
Oni tam budou stát v půlkruhu před vámi.
Dívat se na vás.
Vám se začnou jemně třást ruce v očekávání, co z toho bude.
A do toho promluví ten, který byl vždycky takový samorost:
„Už toho máme dost.“
Začne mluvit. Na něj pak navážou další. A další.
A když nakonec promluví všichni, pochopíte.
Že vám nic nehrozí.
Že vás mají rádi.
Že vás respektují.
Ale už je nebaví nabízet, prezentovat a přesvědčovat... aby to pak zákazník nakonec koupil jinde.
Nechtějí se dohadovat se zákazníky, kteří říkají „u konkurence to mají levnější“ a oni na to nemají co říct.
A nechtějí se probouzet do toho, že zase musí sehnat nějaké objednávky... a rádi by přišli do práce s tím, že tam ti zákazníci a objednávky už čekají.
Přijdou za vámi tedy s požadavkem, abyste s tím něco udělali.
Vy.
Vedení.
Šéfstvo.
Položí před vás napůl složený papír. Významně na něj poklepou prstem. A nesmlouvavým hlasem pronesou:
„Tady, tady je napsáno jméno člověka, o kterém si myslíme, že nám v tom pomůže. Jeďte za ním. Nebo ho pozvěte k nám do firmy. Ale co nejdříve...“
Nevěřícně ten list papíru vezmete do ruky.
Budou se vám u toho tak trochu třást ruce.
A když jej pak otevřete a přečtete si jméno toho člověka, kterého vám doporučují
... všechny obavy z vás spadnou a uklidníte se:
„Toho znám, sám už delší dobu uvažuju nad tím, že ho k nám pozvu, právě teď čtu tu jeho webovou stránku“, pronesete radostně a vypjatá atmosféra v místnosti se rázem rozplyne.
Dobře, tak trochu přeháním.
Žádná revoluce se u vás nechystá. (Aspoň ne v tuto chvíli, jak říkají politici.)
To jméno už dávno znáte. (Ne? Ale no tak...)
A vlastně o tom začínáte sami uvažovat.
Vrtá vám ale hlavou, jestli to fakt k něčemu bude.
Jestli to budou jen akademické poučky typu „Dejte víc do reklamy“, „Zlepšete zákaznickou péči“ nebo „Zaměřte se na kejpíár indikátory a konverzní poměr“.
Jestli chcete, tak to naše setkání tak probíhat může.
Ale já tyto řádky píšu a vy je čtete s tím, že oba tušíme, že pro nás dva není toto to, co chceme.
Vy máte firmu (nebo v takové pracujete), která se už řadu let rozvíjí. Má za sebou úspěchy i pády. Vy máte mnoho let zkušeností. A nemáte čas ani chuť poslouchat rozumbrady z jiného města.
Nebaví to ani mě: Říkat věci, kterým lidé nerozumí. A které jim pak ani nic nedají.
Nejsem profesionální školitel.
Nevytrénuju z vašich prodejců armádu superprodejců.
A ani neproměním vaši reklamu v umělecké dílo, nad kterým budou ostatní dělat achich ach, to je krása a předávat vám zlatou sošku za nejvtipnější/nejhezčí/nejfajnovější reklamu
Protože se posledních 15+ let pohybuji jako marketingový poradce v různých drobných, středních i velkých firmách, vidím v praxi, co funguje a co ne.
Dokážu se podívat na vaši firmu očima zákazníka.
A umím najít to, co je pro zákazníky důležité (a co tedy prodává) a co jim tedy říkat... a co je naopak jen sebechvála, která nám žádné objednávky nepřinese a můžeme to klidně vypnout.
Ano, když to bude nutné, promluvíme si i o vašem logu, polepech aut, vzhledu prodejen, provedení katalogů, atd.
... ale v drtivé většině případů jsou toto jen kosmetické drobnosti, které ovlivňují tržby a zisk jen drobným procentem.
Těmito (relativními) prkotinami se zabýváme až jako poslední. Až je vše ostatní hotovo.
To nejpodstatnější, co můžeme pro zvýšení prodeje (a snížením prodejní námahy) udělat je totiž:
- 1Najít vaši odlišnost a naformulovat ji tak, aby ji zákazníci okamžitě pochopili. Protože to, že máte kvalitní služby/zboží a nabízíte zákazníkům špičkový servis... to říkají ve vašem oboru všichni a lidi to pouští jedním uchem dovnitř a druhým ven. Všichni se totiž v duchu ptají: „Proč si to mám koupit u vás, když to můžu koupit jinde... a levněji?“ A naše odpověď nesmí být jen plané řeči, ale něco, co zákazník fakt ocení.
- 2Odhalit ty skryté motivátory zákazníků, se kterými se vůbec pouští do hledání zboží/služeb/dodavatele ve vašem oboru... a zformulovat pak naši nabídku/reklamu tak, aby se do těchto myšlenek trefila. Tak, aby se zákazníkům po jejich zhlédnutí v hlavách rozsvěcovaly žárovky: „No konečně, toto je přesně to, co chci...“
- 3Vytvořit automat na zákazníky: Vymyslet, postavit a spustit marketingový/propagační systém, který bude 24h denně a 365 dní v roce sám automaticky oslovovat vaše potenciální zákazníky a přivádět je (obrazně) k vašim dveřím. Tak, abyste každý den po příchodu do práce věděli, že ten se vám ozve přesně tolik zákazníků, kolik chcete. Že tito lidé už budou tzv. předprodáni a budou znát a ochotni zaplatit vaši cenu. A že vaši práci ocení a bude se vám s nimi dělat dobře. (Protože kdo se trávit život tím, že musí každý den poslouchat kverulanty, šťouraly a psychopaty... prostě zákazníky z pekla.)
Toto je ve zkratce obsah marketingové revoluce, kterou s firmami provádím.
Kdy ta „revoluce“ není výměna zaměstnanců/vedení, ale změna toho, jakým způsobem vaši nabídku prezentujete. Tak, aby na ni reagovalo víc těch zákazníků, které si přejete. (To je důležité: Nechceme totiž jen tak ledasjakého zákazníka... ale toho, který je pro naši firmu ziskový a je s ním nejmíň práce.)
Jak to probíhá? Co to obnáší? Kolik to stojí? Jak se objednat?
Vyberte si obě nebo jednu z těchto variant:
a. Nastartujeme u vás spolu Marketingovou revoluci
b. Postavím vám Automat na zákazníky
A. Vtrhnu jako povodeň, klidná řeka či inspirující bystřina* do vaší firmy a nastartuju u vás Marketingovou revoluci
*umím všechny varianty
Přijedu za vámi (nebo vy za mnou).
Probereme vaši situaci.
Podíváme se důkladně na vaši propagaci, reklamu, nabídky, inzeráty, webové stránky. Rozebereme šroubek po šroubku celý váš reklamní a marketingový motor.
A poskládáme ho společně zpátky tak, aby jel naplno, ale u tohoto jen jemně vrněl. Aby neměl tak velkou spotřebu. A aby vás dovezl přesně tam, kam chcete. (Což jinými slovy znamená, že najdeme ty aktivity, které dnes děláte zbytečně/draze/neefektivně/blbě a nahradíme je tím, co přinese stejně nebo víc objednávek... ale s menší útratou či vaší námahou.)
Nudní týpci by řekli, že je to zevrubný marketingový audit, následovaný návrhem změn a akčním plánem postupu. Ale to my dva nejsme, že...
Kolik to stojí? Záleží na tom, jak velkou revoluci chcete rozpoutat...
Pokud to u vás fakt chcete zlepšit a ty změny také udržet, celoroční revoluce přijde na 30 tis. Kč za první den a 20 tis. Kč/měsíčně. Začneme ji jedním intenzívním dnem u vás ve firmě. A pak každý měsíc až 10 hodin konzultacemi online, e-mailem, po telefonu nebo osobně u mě. Smlouvu podepíšeme na celý rok a platíte vždy šest měsíců dopředu. Plus DPH.
Pokud by vám stačil jen čerstvý pohled, laserové odhalení potřebných změn a hlídat si to pak už budete sami, můžeme udělat jednodenní revoluci. U vás ve firmě (30 tis. Kč) nebo u mě v kanceláři v Olomouci (20 tis. Kč). Plus DPH. Jeden celý den (zpravidla 9:00 – 16:00) zaměřený právě a jen na to, co dělat u vás jinak, aby vám chodilo víc zákazníků a víc objednávek.
A pokud chcete tu revoluční náladu a radost z toho, že to dává smysl nejdříve ochutnat, pustíme se do tříhodinové minirevoluce: Přijedete za mnou do mé kanceláře (Rokycanova 20, Olomouc). Popíšete mi jeden/dva konkrétní a aktuální prodejní/marketingové problémy. A společně během těch tří hodin vymyslíme, jak na to. Z Prahy jsou to ke mě Pendolinem dvě hoďky. Z Ovy/Brna hodinku. Stojí to 10 tis. Kč. Plus DPH. Při cestě za mnou si vše promyslíte. Při cestě zpět si uspořádáte zase vše, co jsme probrali. A rychle tak můžete odšpuntovat problém, který už tak dlouho nosíte v hlavě a každý měsíc vás peníze nebo kvůli němu zákazníci vybírají někoho jiného.
Odpovědi na časté otázky najdete zde. A objednat se můžete tady.
B. Postavím vám Automat na zákazníky ... aby vám zákazníci chodili sami a vy se jim nemuseli vnucovat
Tuším, že vašim lidem a možná i vám osobně se do „prodávání“ vlastně moc nechce.
Nemám pravdu?
Vyhledávat zákazníky. Domáhat se pozornosti. Poslouchat odmítnutí a dostávat denně košem. Vnucovat se opakovaně tam, kde mě omítli. Vymýšlet reakce, když dotyčný řekne, že nemá zájem, nemá peníze, nemá čas. Jednat s lidmi, kteří si užívají, že my prodat musíme, ale oni koupit můžou. A že to u konkurence mají levnější, tak co s tím uděláme… Mnohdy je to prostě peklo.
Končíme pak vyčerpaní a znechucení tím, že jen pasivně čekáme, až se někdo ozve sám. Ale on se neozve, nepřijde. Nebo jich přijde málo. A tak začínáme ten kolotoč hledání, odmítání, vysvětlování, vnucování atd. zase. Stále dokola.
Jak byste se cítili (a vaši lidé), kdyby vám každý den chodili, psali, telefonovali a posílali objednávky jen ti zákazníci, se kterými je radost dělat. Chtěli by zaplatit právě tu cenu, za kterou to vaše zboží a služby nabízíte. A každý den by se jich ozvalo přesně tolik, kolik byste ten den chtěli a potřebovali. Aniž byste museli nic „prodávat“, „vnucovat“ či „nabízet“.
Přesně toho přitom dosáhneme, když vám postavím Automat na zákazníky.
Jak to probíhá a co to obsahuje?
- 1Udělám si (z vašich informací) tzv. avatar ideálního zákazníka.
- 2Vymyslím, co použít jako tzv. magnet pozornosti – některý z vašich textů, videí, článků, zprávy, tabulek, výsledků, postupů, který pro to použijeme.
- 3Vymyslím strategii oslovení tak, aby se trefil do zájmu ideálního zákazníka.
- 4Vymyslím a zformuluji několik variant inzerátů(pro testování) pro GoogleAds/SeznamSklik pro jeho oslovení.
- 5Vytvořím seznam klíčových slov (cca 50) a odpovídajících publik pro zobrazování inzerátů.
- 6Nastavím a spustím inzertní kampaň na GoogleAds nebo SeznamSlik (jednu), která začne ukazovat inzertní varianty
- 7Vymyslím a sepíšu text/scénář pro tzv. landing page – speciální doménu a webovou stránku, s cílem oslovit, zaujmout a přivést k telefonátu, emailu, schůzce či návštěvě přesně ten typ zákazníka, kterého si přejete.
- 8Postavím na internetu speciální jednostránkový web s profesionálním vzhledem a kontaktním formulářem tak, aby zákazníka vedl k dalšímu kontaktu s vámi.
- 9Napíšu seriál tří emailů, kterými zákazníka uvítáme, vysvětlíme vaši práci/výhody/důvody a vyzveme ke kontaktu/telefonátu/návštěvě.
- 10Nastavím emailový automat a seriál automatických reakcí, abyste reakce nemuseli psát ručně, ale systém je za vás odesílal automaticky… jako byste to byli vy.
Na konci tak budete mít automatický systém, který bude zobrazovat poutavou reklamu vašim ideálním zákazníkům, přivede je na speciální stránku, která je zaujme natolik, že na sebe dají kontakt, následně jim automaticky pošle postupně několik uvítacích a prodejních emailů
… a to vše se bude dít 24h denně, 365 dní v roce, aniž byste vy museli cokoliv udělat.
Pokud se vše podaří, výsledkem budou telefonáty, emaily a návštěvy zákazníků, kteří už budou přesně vědět, co děláte, jak jste v tom dobří, proč si to objednat právě u vás
… prostě Automat na zákazníky.
Příprava, vytvoření, odsouhlasení, doladění a zprovoznění takového automatu trvá 45-90 dní. Pro český jazyk/český trh vyjde takový automat na 120 tis. Kč. Pro anglický jazyk/zahraniční trh +30 tis. Kč. Následně pak 9 tis. Kč měsíčně za dohled, vylaďování a úpravy, alespoň 6 měsíců. Plus DPH. Tuto službu přitom poskytuji jen klientům, se kterými jsme se už předtím viděli aspoň na jednodenní marketingové revoluci (viz výše) – nejdřív musím totiž důkladně poznat váš byznys. Náklady na samotnou reklamu hradíte samostatně přímo Googlu/Seznamu/atd., přičemž jejich výši si stanovíte/regulujete sami, smysl to dává od 3 tis. Kč měsíčně a výše. Náklady na provoz emailové rozesílací služby si hradíte také přímo sami, to je ale jen cca 300 - 500 Kč/měs.
Vypadá to lákavě, že? Tak v čem je háček?
Háčky to má dva..
Ten největší je asi v tom, že to celé není projekt, nad kterým si budeme hodiny telefonovat a měsíce jej v průběhu 20 schůzek ladit. Je to spíš projekt, nad kterým se v jednu chvíli fakt intenzivně zamyslíme, probereme a ujasníme. A pak už necháte na mě – bez dalších zásahů a změn – abych to udělal.
Objednávkou Automatu na zákazníky mi tedy dáváte volnou profesionální ruku v tom, abych to celé sám vymyslel, napsal, provedl a spustil… bez nekonečných diskusí o tom, jestli tady toto písmo je moc tučné, tamto slovo moc ostré, támhleta fotka zbytečně velká a tady ten odstavec zase málo důrazný.
Vše s vámi předem samozřejmě projdu, vysvětlím a dám vám texty/design k nahlédnutí. Ale nebudeme spolu diskutovat hodiny o kosmetických detailech nebo slovíčkaření. A nebudeme ani každý den něco měnit, předělávat či doplňovat (Ještě bych tam chtěl dát…, Ještě jsem si vzpomněl…, Kolega má jiný názor takže to uděláme jinak…)
Dostanete ode mě seznam podkladů, které potřebuji… a ty budu chtít všechny před tím, než se vůbec pustím do práce.
Jakmile se do toho jednou pustím a dodělám, vznikne z toho stroj, který můžeme sice jemně ladit… nemůžeme je ale dokola rozebírat, přestavovat a stavět znovu.
Jinými slovy: Toto je fakt jen pro ty, kteří z mých emailů, článků, průvodců, videí a osobních setkání chápou, jakou o těchto věcech přemýšlím, souzníme v tom… a nechají to na mě. Jestli tedy máte potřebu mikromanažovat, nemáte žádné podklady, nejste je schopni dodat včas, potřebujete o všem hodiny diskutovat, scházet se 5x kvůli jedné věci a měnit názor třikrát během jednoho dne… raději se do toho spolu ani nepouštějme. Ušetříme tím dvě lůžka na kardiologické JIPce.
Tím druhým háčkem je to, že Automat na zákazníky nefunguje ve všech oborech.
Když stavíte letiště, pojišťujete továrny nebo prodáváte obří buldozery, zákazníci si vás nevybírají podle toho, že si všiml nějaké reklamy a kvůli tomu se vám ozvali. V těchto a mnoha dalších oborech se prostě jede na známosti. A pokud ve vašem oboru všichni vědí, kdo dělá co, máte o sobě povědomí a mydlíte se cenou, všichni už o vás vědí a žádný Automat vám tedy nebude fungovat. A nebude fungovat ani tehdy, pokud jste čirý eshop.
Automat funguje spíš tam, kde zákazníci nevědí, na koho se obrátit konkrétně. Znají svůj problém, hledají na něj nějaké řešení, v okolí neznají firmu/známého, které by jim s tím pomohl… a tak se pustí do hledání. A právě v této chvíli je váš Automat osloví, zaujme a přivede k vám.
Pokud jste tedy firma, živnostník, výrobce, servisní firma, apod. která vyrábí/dělá/prodává/servisuje po celé ČR/světě, vaši potenciální zákazníci jsou různě roztroušení a když hledají to, co děláte, jdou to hledat/poptávat v první řadě na internet, pak vám Automat na zákazníky tyto zákazníky přivede.
Pustíme se do toho?
Časté otázky a odpovědi
Mezi mými klienty jsou jak velké firmy (největší měl 3 mld. obratu), ale i s malými s.r.o. a samostatnými OSVČ. S velkými firmami řešíme spíš strategii, se středními/menšími pak jednotlivé potíže/kroky.
Přeju v podnikání hodně štěstí... ale nejsem pro vás tím správný parťákem.
I vám přeju v podnikání hodně štěstí... ale také pro vás nejsem tím správný parťákem.
Co dál? Schůzka? Jak začít? Jak se objednat?
Pokud dělám svůj vlastní marketing dobře, měli byste být přesvědčení, že vám pomůžu... aniž bychom se viděli osobně.
(Vždyť toto je přece podstata marketingu: Přivést zákazníky do naší firmy už s přesvědčením, že to chtějí koupit právě od nás.)
Nečekám tedy na zavolání ani u telefonu, ani u e-mailu a vaše pozvání, abych za vámi přijel na krátkou seznamovací schůzku a odprezentoval vám své služby, s úctou odmítnu.
Pokud totiž nejste přesvědčeni o tom, že vám pomůžu ještě před tím, že se osobně potkáme, můj vlastní Automat na zákazníky nebyl dostatečně dobrý ... a budu za to pykat tím, že se mi neozvete.
Pokud vás ale to, co jste si tady nebo jinde o mých postupech přečetli, viděli nebo slyšeli, přesvědčilo, pak se už nemusíme scházet (protože už odtud znáte hrubý obrys mých myšlenek a postupů) a můžeme se pustit rovnou do práce. (A všem nejistým potenciálním klientům navíc říkám, aby tu naši spolupráci začali nejdříve tím, že si vyberou a projdou některý z mých průvodců pro zvýšení prodeje. Aby jim bylo dopředu jasné, jakým pohledem se budu na jejich firmu dívat. A sami si tak rychle udělají jasno v tom, zda mám jejich firmě co nabídnout.)
Nejsem typ na kávičkování, obědování či schůzování. Jdu rovnou k věci a proto mi můžete rovnou napsat (níže), co se vám (ne)daří, co byste potřebovali a já vám do 72h hodin odpovím. Zda vůbec můžu (pokud již pracuji s vaším konkurentem, musím bohužel odmínout). Zda jsem to správnou osobou (pokud se za své produkty a služby doma před zrcadlem stydíte, nebudu tím správným). A zda/kdy najdeme nějaký oběma vyhovující termín.
Platí?
Co se stane potom?
Jakmile se napevno domluvíme, pošlu vám ještě svůj "předkonzultační dotazník": V něm se zeptám na několik dalších podrobností z vaší firmy, abych se mohl na naše setkání už dopředu připravit.
A v dohodnutém termínu a místě se potkáme (u mě, u vás, jinde) a pustíme se do proměny vašeho marketingu, prodejní strategie, propagace, reklamy, oslovování zákazníků a všech dalších aktivit, které bude nutné dělat jinak... tak, aby vám přivedly více zákazníků, více objednávek a vyšší zisk.
Jak probíhá samotná konzultace/revoluce?
Jakmile se pro marketingovou revoluci/automat na zákazníky rozhodnete, potkáme se (dle varianty objednávky) u vás či u mě.
Promluvím si s vámi, pobavím se s vašimi pracovníky, vyslechnu si, co vás trápí. Prohlédnu si vaše prodejní materiály, katalogy, stránky, výsledky. Položím vám spoustu všetečných, zkoumavých a někdy nepříjemných otázek (s dobrým úmyslem). A na konci našeho setkání uslyšíte jasná doporučení, konkrétní změny a srozumitelné kroky:
"ABC děláte dobře (a proč), EFG je nutné zrušit (a proč), IJK je nutné dělat jinak (jak a proč) a nově je nutné zavést také XYZ (jak a proč).
V tomto video to vysvětluju...